Pages

Sunday, June 27, 2010

Uzlahkan hati kita

Tiada sesuatu pun yang lebih bermanfaat bagi hati sebagaimana uzlah (pemencilan diri). Kerana dengan memasuki uzlah, alam pemikiran kita akan menjadi lapang.”


Ada waktunya, kita perlu untuk melarikan diri dari hiruk-pikuk manusia. Terutamanya bila diri rasa kurangnya kemanisan dalam beribadah. Itu tandanya hati kita telah tenat. Dan telah sampai masanya untuk kita servis balik iman kita.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda,

“Sesungguhnya sesuatu yang paling aku takutkan terjadi pada umatku adalah, lemahnya keyakinan (iman).” Dan lemahnya keyakinan itu hanya akan terjadi kerana pengaruh melihat orang-orang yang lalai dan bergaul dengan orang- orang yang suka berbuat kebatilan dan kekerasan.

Dan untuk lari dari keadaan seperti ini, kita perlu beruzlah.


Uzlah badaniah


Lari dan duduk soranng2 tanpa bergaul dengan masyarakat. Kita berpindah dari masyarakat yang kurang baik kepada yang lebih baik. Atau kita bentuk masyarakat yang baik, dan hiduplah bersama2 dengan kelompok ni.

Cara ni bagus, tapi nanti kita pula yang akan jadi masyarakat pinggiran dan baik sorang diri tanpa merubah masyarakat. Sedangkan kelebihan umat Muhammad adalah tekun dan bersungguh2 dalam amar makruf nahi mungkar.

Lagipun hati kita memang tak boleh nak menipu. Sememangnya kita akan cuba untuk menyelamatkan iman kita dan orang di sekeliling

semaksima yang boleh.


Uzlah Qalbiyyah


Badan kita bersama manusia tetapi hati sentiasa bersama Allah.

Kita bergaul dengan masyarakat, cuma kita jaga hati kita. Kita benci dengan keadaan sekeliling, beristighfar dan ada cita-cita untuk merubahnya.

***

Manfaat uzlah tidak akan tercapai secara sempurna, kecuali dengan menyibukkan hati, berfikir dan merenung dalam diri.

Mari kita bermuhasabah dalam setiap saat helaan nafas. Manfaatkan waktu terluang meskipun hanya lima minit untuk kita uzlahkan hati. Supaya nafsu yang kerap kali menggugat, sentiasa dipagari dengan santunnya iman.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...