Pages


Saturday, May 1, 2010

Bangkai malam dan himar siang

Bismillah walhamdulillah..
wassolatuwassalamu 'ala Rasulillah...

'amma ba'du,

Artikel ini utk saya terutamanya dan utk yg sedang membaca secara umumnya dan begitu juga untuk yg berdakwah secara khususnya.


Daripada Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah bersabda kepada ku:

إِنَّ اللهَ يَبْغُضُ كُلَّ جَعْظَرِيٍّ جَوَّاظٍ صَخَّابٍ فِي الْأَسْوَاقِ جِيْفَةٍ بِاللَّيْلِ حِمَارٍ بِالنَّهَارِ عَالِمٍ بِأَمْرِ الدُّنْيَا جَاهِلٍ بِأَمْرِ الْآخِرَةِ

“Sesungguhnya Allah benci setiap manusia yang kasar (suara dan tingkah laku), kuat makan, bising semasa di pasar, tidak bangun solat malam seperti bangkai, berkerja keras pada waktu siang seperti himar, amat mengetahui tentang ilmu dunia dan jahil tentang akhirat.”

Hadis riwayat Ibnu Hibban (72), Baihaqi (Sunan) dan Asbahani. Syeikh Syuaib berkata: Sanad hadis ini kuat.

Imam al-Munziri meletakkan hadis di bawah tajuk
MEMBERI PERINGATAN BURUK KEPADA MANUSIA YANG TIDUR SAMPAI SUBUH DAN TIDAK BANGUN BERQIAMULLAIL”

Dr. Yusuf Qaradhawi menerangkan makna
tidak bangun tahajud seumpama bangkai”:
“ Manusia ini diumpamakan bangkai pada waktu malam kerana tidur adalah salah satu bentuk mati.”

Oleh itu Allah benci manusia yang tidur pada waktu malam tanpa bangun untuk bertahajud dan bermunajat kepada-Nya. Sedangkan Allah telah mengkhususkan di penghujung malam adalah waktu untuk hamba-hambanya mengadu dan bermunajat kepadanya. Rasulullah SAW bersabda:

ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة إلى سماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل الآخر قيقول : من يدعوني فأستجيب له؟ ومن يسألني فأعطيه؟ ومن يستغفرني فأغفر له

“ Allah swt turun pada setiap malam ke langit dunia ketika sepertiga malam yang terakhir. Tuhan berkata “ Siapa yang berdoa akan ku perkenankan doanya. Siapa yang meminta kepadaku akan ku berikannya. Sesiapa yang beristighfar maka akan ku ampunkannya”
-Hadis sahih Bukhari dan Muslim

Bayangkan sahabat2 sekiranya seorang penjenayah berat akan diampunkan sekiranya dia merayu kepada Raja pada pukul 3 pagi, pasti dia akan pergi waktu tersebut dan menunggu di pintu istana seawal mungkin. Bayanngkan sekiranya Raja menawarkan akan memberi apa sahaja permintaan kita sekiranya kita menghadapnya di awal pagi, pasti kita akan menunggu di pintu istana sejak malam lagi. Namun raja segala raja telah memberi tawaran kepada kita pada waktu sebelum subuh tapi kenapa kita masih tidur lagi. Kerana kita dikencing oleh syaitan dan diri kita berlumuran dengan dosa!

Kalau kita rasa kita itu dah cukup baik dan bersih dari dosa, maka ini adalah penyakit hati. Tahajud adalah ibarat satu waktu seorang kekasih bertemu dengan kekasihnya. Adakah seorang lelaki akan disayangi oleh kekasihnya sekiranya selalu terlepas dalam temu janji? Kalau setiap hari macam ni, pastinya cinta tu tak lama.


KENCING SYAITAN

Apabila diberitahu kepada Nabi saw tentang seorang lelaki yang tidak bangun tahajud dan bangun ketika waktu sudah subuh. Nabi saw bersabda:

ذاك الرجل بال الشيطان في أذنيه
“Lelaki itu telah dikencing syaitan di dua telinganya”
-Hadis sahih Bukhari dan Muslim.


Ini yang bangun waktu subuh. Kalau bangun selepas waktu subuh, apa agaknya najis syaitan yang masuk? Adakah lubang telinga sahaja atau semua lubang?


BELENGGU DOSA


Fudail bin Iyad berkata:
إذا لم تقدر على قيام الليل وصيام النهار فاعلم أنك مكبول كبلتك معصيتك
“Apabila kamu tidak mampu untuk bangun tahajud waktu malam dan tidak mampu puasa sunat pada waktu siang maka ketahuilah kamu sudah dibelenggu oleh maksiatmu.”

Oleh itu kita perlu untuk sentiasa bertaubat dan menghindari dari maksiat. Lidah yang penuh maksiat tidak layak untuk bermunajat pada waktu malam. Mata yang penuh maksiat tidak layak untuk berjaga tahajud dan menangis. Kaki dan tangan yang penuh maksiat tidak mampu digerakkan pada waktu malam untuk bangun bertahajud. Dan hati yang sentiasa ingat pada benda yang haram tidak layak untuk berjaga dengan segarnya pada waktu malam untuk bertahajud.


PASANGAN YANG BERTAHAJJUD


Selain dari itu, hendaklah kita mencari teman yang baik atau pasangan yang baik agar dapat mengejutkan kita waktu malam. Nabi saw bersabda:

إذا أيقظ الرجل أهله من الليل فصليا ركعتين جميعا كتبا في الذاكرين والذاكرين
“ Apabila seorang lelaki bangun dan mengejut isterinya pada waktu malam. Lalu mereka solat dua rakaat bersama-sama, kedua2 mereka ditulis dikalangan lelaki-lelaki dan wanita-wanita yang sentiasa berzikir kepada Allah swt.”

- Hadis riwayat Abu Daud dan Nasaie, Hakim juga riwayat dengan makna hadis yang sama dengan sanad di tashihkan oleh Imam Zahabi.


Oleh itu carilah teman serumah yang mampu mengejutkan kita bertahajud. Terutamanya orang yang tidak mampu tahajud dan ingin tahajud. Namun, kena lihat pada keadaan teman serumah tadi juga. Kalau subuh pun masih lambat atau luar waktu, kita kena usahakan subuh dahulu barulah tahajud.



SUBUH PUN MASIH LEWAT

Bila sebut pasal subuh awal ni, amatlah duka cita kerana masih terdapat ramai yang lewat solat subuh. Lebih sedih bila ianya terjadi pada ramai mahasiswa yang memperjuangkan agama atau orang yang menulis dan bercakap pasal agama dan menganjurkan program2 agama. Hal ini termasuk dalam perumpamaan Nabi berkenaan dengan lilin. Menyuruh manusia lain buat baik, namun terlupa akan diri sendiri. Ibnu Mas’ud berkata:



إذا فقدنا الرجل في صلاة الصبح وصلاة العشاء في جماعة أسأنا به الظن
“Apabila kami tidak bertemu seorang lelaki ketika solat subuh atau isya' berjemaah di masjid , kami akan bersangka buruk kepadannya.”


TIPU DAYA SYAITAN

Janganlah kita memberi alasan kita sibuk buat program, mesyuarat , mengaji, mengajar, study, berdakwah dan lain-lain untuk tidak tahajud dan bangun lewat. Nabi adalah sebaik2 manusia sebagai pemimpin, pendakwah, pelajar (mengambil wahyu dari jibril), suami (9 isteri). Namun tahajud tetap menjadi agenda wajib.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan, Saidatina Aisyah r.a berkata:

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوم من الليل حتى تتفطر قدماه
“Sesungguhnya Rasulullah saw bangun bertahajjud pada waktu malam sehingga pecah-pecah kakinya.”
-Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.


Para khalifah dan Gabenor dikalangan sahabat Nabi saw semuanya mementingkan tahajud sehingga Umar berkata: “Kalau aku tidur waktu malam akan sia-siala hak Allah.” Salahuddin al-Ayyubi juga amat mementingkan tahajudnya kepada tenteranya sedangkan kita tahu tidak ada kerja lebih teruk dari peperangan. Bilamana beliau melihat ada khemah tentera tidak tahajud, beliau berkata:

فإن أوتينا فمن قبل هولاء نؤتى
“Sekiranya kita didatangi musuh maka musuh akan datang dari pihak mereka (kerana kelemahan mereka) atau pun sekiranya kita dikalahkan maka sebab merekalah kita dikalahkan.


Adakah tanggung jawab kita lebih besar dari Nabi sehingga kita menjadikan kerja dan tanggungjawab sebagai alasan untuk tidak bertahajud? Adakah kita tidak berdosa seperti Nabi? Kita lebih patut bangun menangis dan bertahajud kerana kita insan yang banyak dosa. Ini semua adalah talbis iblis (tipu daya syaitan) kepada pendakwah dan perkerja2 Islam.


MAHAR BIDADARI

Seorang salafus soleh bermimpi berjumpa dengan bidadari dalam mimpinya. Bidadari berkata “Pinanglah aku dan berilah maharnya kepada tuhan.”Beliau bertanya, “Apa maharnya?” Bidadari menjawab, “Lama tahajud”

Suatu hari Abu Sulaiman ad-Darani tidur pada waktu malam. Dalam tidurnya, beliau melihat bidadari mengejutnya dan berkata “ Adakah engkau tidur (tidak tahajud) hai Abu Sulaiman sedangkan aku menantimu di sebalik tirai sejak 500 tahun.”

Konklusi,

TAHAJUD BUKAN SEGALANYA TETAPI KALAU TIDAK MAMPU TAHAJUD MAKA ADA YANG TIDAK KENA PADA HUBUNGAN HAMBA DENGA TUHAN SEMESTA. KADANG2 KITA RASA KITA TAK BUAT DOSA, TAPI TAK MAMPU UNTUK BANGUN. HAL INI PERLU DIAMBIL BERAT KERANA DOSA DATANG DALAM PELBAGAI BENTUK. ATAUPUN SEBAB HATI KITA RASA SUDAH SEMPURNA. DAN INILAH YANG PALING BAHAYA! ORANG YANG RASA SELAMAT DARI NERAKA ADALAH ORANG YANG RUGI.


"Hai orang2 yang beriman, bertakwalah kamu semua kepada Allah dan hendaklah kamu bersama orang2 yg benar"
-surah at-Taubah:119

lepas baca, jgn dok saja...(buat diriku dan kawan2 yg asyik terleka)

THINK ABOUT IT !

DO SOMETHING !

Shift Your Paradigm

Umat Islam harus cemerlang
hari ini lebih baik dari semalam..



7 comments:

eyzzah said...

syukran tolong ingatkan.....

mesti 1/3 malam ke? bukan ke pada waktu tgh malam pn dikira qiamullail (pkul 1-5)??
kalau di buat sbelum tidur, dikira qiam x?

huhu

Afiqah Zulkifli said...

tak semestinya
lps pkul 12 dah dikire dah
cuma yg afdhal time 1/3 mlm n time2 nk dkat subuh
waktu tu rahmat Allah mencurah2
n bagi yg krg mampu (jenis tdo mst trlajak smpi subuh), khair shja utk tahajud sblm tdo

stakat yg ana tahula :D

eyzzah said...

thoib2x... syukran kathir ya ukht!

MM said...

pikah..bgus artikel ni.. hehe..munabca tanpa diinvite.. halalkn eh... :)

Afiqah Zulkifli said...

halal sajee
maseh2
t slalu2la dtg ye ;D

khadijah said...

ni mcm post akak je..tol x? credit to www.born2shaheed.blogspot.com

Afiqah Zulkifli said...

yep2 ;)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...