Pages

Thursday, May 20, 2010

Pencuri Hati dan Iman


Semoga cinta yang hadir menguatkan CINTA pada ILAHI, bukan melemahkan rasa cinta pada yang HAQ.. Jadi carilah CINTA yang HALAL buat kita..


-------------------------------------------------------------------------------------------------


Tatkala Nabi s.aw dan malaikat jibrail a.s berhenti di masjid, Nabi telah mengikat buraq di tiang berhampiran masjid sebagai mana binatang lain seperti unta, kuda dan sebagainya. Tanya malaikat jibaril a.s, "kenapa ikat tali buraq itu pada tiang? Bukankah buraq tidak akan lari? Dan tiada siapa yang mampu mencuri buraq kerana ia adalah makluk syurga."

Maka Nabi Muhammad s.a.w bersabda,

"Aku takut ummatku juga tidak mengikat binatang ternakan mereka dan mengaggap ini adalah sunnah, padahal jaga (pelihara) dahulu harta kamu dengan ikhtiar seperti kunci, ikat dan sebagainya barulah bertawakkal pada Allah".

Di sini jelas menunjukkan bahawa setiap dari orang islam dituntut untuk menjaga harta dengan ikhtiar, barulah bertawakkal kepada Allah.

Pada diri kita,
Apakah harta yang paling berharga?

Hari ini Allah dah bagi banyaaaaaaak nikmat pada kita semua
ada result exam yang cemerlang, kereta, rumah, kerjaya yang bagus dan sebagainya.

W.A.L.A.U.B.A.G.A.I..M.A.N.A.P.U.N.

Nikmat2 ni Allah bagi semua. Allah ‘am’ kan. Macam handphone, dulu org kaya je boleh pakai. Tapi la ni budak tadika pun boleh pakai. Begitulah juga nikmat dunia ni yang mana Allah bagi belaka walaupun orang tu buat maksiat, tak nak solat, minum arak dan mereka2 yang kafir dan murtad.


Kenapa Allah bagi nikmat sebegitu banyak kepada mereka?

Sebab dunia ini cuma sementara. Dunia ini hanyalah bangkai. Kalaulah dunia ini ada nilai setaraf dengan akhirat sebelah kepak nyamuk aje pun, maka pasti Allah tak akan bagi walaupun seteguk air pada yang ingkar.

Donald Trump atau Bill gates sekalipun kalau mati tanpa iman, mereka akan kekal selama-lamanya dalam neraka. Tapi orang islam, walaupun ada iman sebesar zarah, pasti akan masuk syurga akhirnya.

Ada diceritakan syurga yang paling kecil. Tapi syurga yang paling kecil pun, 10 kali ganda lebih besar dari dunia! Malahan yang menjadi pemerintah pula lebih hebat berkali2 ganda dari kerajaan Nabi Sulaiman. Manakala rakyat pula terdiri daripada malaikat dan bidadari.

Nikmat mana lagi yang kita dustakan?

Akan tetapi oleh kerana iman adalah benda yang berharga, maka dah tentu ada pencuri.
Kereta kita kunci, rumah kita kunci. Sebab benda tu berharga dan takut ada orang curi.

Dah kunci baru tawakkal. Macam Nabi ikat buraq.

Oleh yang demikian, tentang iman yang paling paling berharga, lagilah pencuri suka!

Siapa pencuri iman?

Setanlah pencuri iman yg paling handal!

Pencuri tak ambil duit satu sen kita. Tak ambik gambar aweks kita.

Tapi setan bila dia masuk dalam hati kita, dia akan curi iman kita walau sebesar zarah pun dia amik! Sebab mereka dah bersumpah untuk masukkan anak cucu Adam a.s sedaya-upayanya ke dalam neraka.

Setan faham sangat nilai iman

Setan tahu bahawa org yang ada iman sebesar zarah pun akan masuk syurga akhirnya. Jadi iman adalah yang paling berharga sekali dalam dunia ini

Kita tahu nilai gula, sekilo berapa ringgit?

dan kita juga tahu nilai emas, 1 gram berapa ringgit?

Tapi iman, dia punya measurement bukan takat kilo, gram, miligram, tapi zarah!!
Betapa berharganya iman sehingga satu zarah pun dikira ! Subhanaallah..

Maka kerana itulah setan akan usaha 100% untuk curi semua iman kita walaupun sebesar zarah.

Bagaimana setan mencuri iman kita?

Huh! Dengan masukkan dunia yang busuk macam bangkai, sampah dan najis ke dalam hati kita.

Melalui mata dengan terpaku pada dunia, mulut cakap hal2 dunia, telinga dengar kebesaran dunia dan otak hari2 dok fikir pasal dunia-dunia-dunia.

Ambillah dunia ini hanya sekadarnya, kerana kehidupan akhirat jua yang kekal abadi...

Allah cukup marah orang yang cakap urusan dunia kat masjid. Tertolak amalan kebaikkan.!

Iman ni macam darah dalam badan.

Jika kita tiru aksi mat remp-it, lalu kita tersalah ambik corner, dan lutut tersangkut kat jalan dan bergeser seperti kelapa di parut, maka tergolek beruklah kita dan darah mula mencurah-curah keluar dari lutut, siku dan bahu seperti pili bomba yang bocor.

Maka begitulah diibaratkan dengan iman.

Bila kita buat dosa, tersalah jalan hidup dan tersangkut ke lembah maksiat, terjerumus ke lereng dosa dan noda, maka iman dalam diri mula mencurah-curah keluar dari mata yang lihat maksiat, telinga yang dengar maksiat, mulut yang cakap maksiat, dan otak yang selalu khayal akan perkara maksiat. Iman keluar seperti pili bomba bocor. Atau dalam hadith, seperti anak panah yang dilepaskan. Naudzubillah..

Akhirnya, jika mat remp-it tadi yang dah cedera parah di bawa masuk ke hospital, maka dia perlu dimasukkan darah ke dalam badannya.

Akan tetapi, darah yang nak dimasukkan tak boleh masuk sekaligus, tapi kena masuk dengan kadar setitik demi setitik. Bergantung pada jumlah darah yang hilang. Maka dah tentu mengambil masa dan kena duduk lama-lama sikit kat hospital.

Begitulah juga kita semua termasuk saya sendiri terutamanya. Yang mana jika dah banyak buat maksiat, iman dah banyak berkurang, maka kenalah kerap masuk masjid atau surau.

Duduk dalam suasana iman lama-lama,

Telinga kena banyak dengar kebesaran Allah
Mata kena lihat banyak kebesaran Allah
Hati kena fikir banyak kebesaran Allah
dan mulut kena selalu banyak cakap akan kehebatan dan kebesaran Allah,

dan iman yang masuk adalah melalui mujahadah. Sedikit-sedikit macam darah setitik2. Kena duduk lama-lama sikit dalam masjid. Lepas salam jangan terus lompat keluar masjid. Sebab itu adalah ciri-ciri orang munafik. Tak boleh lama dalam masjid. Macam burung dalam sangkar.

Tapi kalau ada orang yang terus keluar kena bersangka baik. Kalau tak kita pulak yang jadi munafik!

Dah tu pulak bila duduk dalam masjid kena duduk diam-diam. Kena jaga, mata, telinga, mulut, fikiran dan yang paling penting; jaga hati! Kalau tak nanti iman terhalang nak masuk ke dalam hati.

Hati ni macam tasik yang mana ada 4 sungai mengalir ke hati

Sungai mata, telinga, mulut dan minda.

Sekiranya salah satu anak sungai ni kotor, maka kotorlah seluruh hati.

Sebagai contoh, mata suka melihat maksiat, sedangakn 3 lagi ok. Maka hati tetap akan kotor walaupun anak sungai yang lain baik, walaupun telinga, mulut dan fikir baik, kerana kesemuanya mengalir ke tempat yang sama. Maka keempat-empat sumber ini sangat perlu di jaga! Jika hati baik, bermakna akan baiklah tangan, kaki, mulut dan lain-lain insyaAllah.

Setan akan usaha atas hati.

Tak menjelma pun ganggu kita punya solat. Tapi dia faham, dengan membisikkan pada hati perkara yakin pada selain Allah juga ada kuasa. Maka sudah berlaku syirik.

Apa itu syirik?

Syirik adalah bila kita yakin selain Allah pun ada kuasa. Macam kita yakin;

-Ubat boleh bagi sembuh

-Makan boleh kenyang

-Tidur boleh hilangkan ngantuk

-Insurans boleh menjamin masa depan

-dan bermacam-macam, lagi lah!

Bila kita yakin pada makhluk tanpa izin Allah, maka syiriklah kita!

Dan Allah telah berjanji akan mencampakan orang yang berlaku syirik ke neraka walaupun syirik kecil. Kerana itulah Allah dah janji, sesiapa yang buat jahat sebesar zarah pun, Allah akan kira. Dan Allah jua lah Tuhan yang MAHA MENUNAIKAN JANJI ! Subhanaallah..

Yang takde iman..isk3…

MEREKA KEKAL DALAM NERAKA SELAMANYA
Never ending story

Bila usaha atas hati berjaya, maka hati akan jadi baik. Dan baiklah seluruh anggota badan yang lain. InsyaAllah, takkala malaikat maut ambil nyawa kita kelak, maka dari hati yang penuh dengan kebesaran Allah, dapatlah mengucapkan kalimah La ila hail lallah.

Dan sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah tauhid di akhir kalam, syurgalah untuknya.

Moga-moga kitalah orangnya!
Selamat bermujahadah :)

3 comments:

madihah said...

entry yg bagus..sblum ni ade jgk masukkan pic ni dlm blog..hehe~

kamal said...

syukran atas tzkirah..smoge iman kita sntiasa trpelihara..=)

Afiqah Zulkifli said...

Madihah : ko mmg slalu maju dri ak

Kamal : InsyaAllah :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...