Pages


Wednesday, May 19, 2010

Bangkok lumpuh!


Mungkinkah ini cash dari Allah SWT kepada Kerajaan Thailand selepas 5 tahun lebih peristiwa Tak Bai. Mereka tindas dan bunuh umat Islam di Pattani, Allah balas di Bangkok, bergaduh sesama sendiri !!


Setelah lama menjadi pemerhati pada pergolakkan yang berlaku di Thailand, rasa terpanggil untuk membuat entri tentang konflik yang berlaku.


Seperti yang kita sedia maklum, sejak beberapa hari lalu, krisis politik di negara Gajah Putih itu semakin buruk apabila penyokong baju merah yang pro kepada Thaksin Shinawatra menuntut pilihanraya diadakan bagi menggantikan kerajaan Abhisit Vejjajiva. Keadaan bertambah parah apabila bilangan kematian orang awam meningkat.

Hal ini mengingatkan saya pada kekejaman tentera Thai dalam peristiwa Tak Bai dan beberapa lagi peristiwa susulan yang berlaku di sana.

---------------------------------------------------------------------------

Peristiwa Tak Bai bermula apabila 6 orang lelaki tempatan di tahan dan dituduh membekalkan senjata kepada pihak pemberontak. Penahanan mereka dibantah oleh penduduk tempatan yang kemudiannya mengadakan perhimpunan dan tunjuk perasaan bagi menuntut pembebasan rakan serta sanak-saudara mereka itu.

Perhimpunan tersebut bertukar menjadi ganas apabila tentera menggunakan gas pemedih mata dan meriam air terhadap orang ramai yang kemudiannya menyebabkan enam lelaki berkenaan mati ditembak.

Beratus-ratus penduduk tempatan yang kesemuanya beragama Islam kemudiannya ditangkap dan dibawa dengan trak ke sebuah kem tentera di Pattani dengan tahanan dibawa dalam keadaan terbaring tindih-menindih. Apabila trak berkenaan tiba di kem tersebut beberapa jam kemudian, kebanyakan mereka yang ditahan itu didapati meninggal dunia akibat sesak nafas. Kejadian di bulan Ramadan itu mencetuskan bantahan di seluruh dunia dan meningkatkan keganasan di selatan negara Thailand.

Perdana Menteri Thailand Thaksin, memberikan sokongan penuh di atas tindakan tentera dan kenyataan pertamanya adalah "..kesemua 78 orang mati akibat mereka sudahpun lemah akibat berpuasa semasa bulan Ramadan."

Seluruh dunia mengerumuni umat Islam

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;

"Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka".

Maka salah seorang sahabat bertanya,

"Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w menjawab, "Bahkan kamu itu banyak sekali, tetapi umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan
mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan". Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu wahai Rasulullah?" Nabi menjawab,
"Cinta
pada dunia dan takut pada mati"

Subhanaallah
Ayuh sahabat sekalian, kita angkat kembali darjat Islam !




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...